Dalam laman ini saya
tampilkan beberapa sensitiviti dan kreativiti A.Samad Said yang dapat dilihat
pada novel Langit Petang.
SENSITIVITI
A.SAMAD SAID DALAM MENGHASILKAN NOVEL LANGIT
PETANG
“hampir tidak ada yang
disembunyikan di sini sehingga jika seseorang rajin dan tekun menelitinya, ia
akan sekali lalu dapat menyerapi dunia seseorang sasterawan yang seniman dengan
segala rahsia kehidupan dan seninya.” (A.Samad Said, 1979)
Kata-kata A.Samad Said ini
menjelaskan bahawa segala kehidupan dan pengalaman dirinya telah dikongsikan
kepada pembaca dan bagi mereka yang benar-benar ingin mengenalinya secara
mendalam sahaja dapat memahami segala kisah perjalanan hidup beliau. Setiap
hasil karya beliau sama ada novel, cerpen, puisi ataupun drama adalah
berkisarkan sedikit sebanyak daripada persekitaran yang dilihatnya sejak kecil.
Dalam
karya A.Samad Said sememangnya tidak asing daripada bercerita tentang kisah
kehidupan wanita, setinggan dan kereta api. Hal ini demikian kerana, sejak kecil lagi A.Samad Said
dibesarkan dengan kasih sayang ibunya berbanding bapanya sendiri. Dari situ dia
telah melihat jerih perih pengorbanan ibunya dalam membesarkannya. Tambahan
pula, setelah berpindah ke Kota Singapura, hidupnya lebih terdedah kepada
kawasan setinggan yang didiami oleh golongan pelacur. A.Samad Said mengenali
ramai pelacur yang menjadi jirannya dan amat memahami apabila mengetahui bahawa
golongan tersebut melacur atas desakan ekonomi dan dipaksa melakukan perbuatan
tersebut. Manakala baginya kereta api itu adalah simbolik kepada pertemuan dan perpisahan (Rahimah A. Hamid, 1997).
Apa
yang dapat dilihat dalam novel Langit
Petang apabila A.Samad Said
mewujudkan watak Zakiah yang merupakan bekas ratu cantik akhirnya mengalami
penderitaan apabila ditipu oleh golongan lelaki. Zakiah pada mulanya seorang
perawan yang ingin dibahagiakan oleh lelaki yang dicintainya. Akan tetapi
kepercayaan beliau telah dihancurkan apabila lelaki tersebut mengkhianatinya
setelah dia menggadaikan seluruh jiwa dan raganya. Semenjak daripada itu, dia
amat mendendami lelaki dan sering membalas dendam terhadap lelaki yang cuba
mendekatinya (A.Samad Said, 1980)
Seterusnya,
novel Langit Petang terhasil daripada pengalaman perang
yang dialami beliau sendiri pada zaman perang. A.Samad Said dapat melihat
sendiri kesan peperangan yang telah membawa kepada penderitaan fizikal dan
mental manusia. Oleh itu, beliau menghasilkan novel-novel derita ini melalui
perasaan benci beliau terhadap peperangan. Di dalam fikirannya tidak sesekali
padam tentang penderitaan akibat perang. Hal ini telah ditonjolkan dalam novel Langit Petang apabila beliau mewujudkan watak Ariff
yang merupakan bekas guru yang telah banyak berjuang demi mencapai kemerdekaan.
Walau bagaimanapun, hasil titik peluh beliau telah dicabul oleh golongan yang
menentang dan tidak berjuang untuk memenangi kemerdekaan. A.Samad Said menunjukkan
kepada pembaca bahawa pejuang sebenar kemerdekaan masih berbangga walaupun
telah diketepikan pengorbanan mereka kerana dapat melihat kehidupan rakyat dan
negara telah aman daripada penjajahan. Secara zahirnya kemerdekaan hanya
dikecapi oleh mereka yang hanya mementingkan nama. Seperti pendapat Hanafi
dalam Langit Petang (A.Samad Said, 1980) “kisah lama,
betapa pedih pun, memberikan suatu kemesraan aneh.” (A.Samad Said, 1979)
No comments:
Post a Comment