Tuesday, 5 April 2016

Sensitiviti Pengarang





Dalam laman ini saya tampilkan beberapa sensitiviti dan kreativiti A.Samad Said yang dapat dilihat pada novel Langit Petang.

SENSITIVITI A.SAMAD SAID DALAM MENGHASILKAN NOVEL LANGIT PETANG

“hampir tidak ada yang disembunyikan di sini sehingga jika seseorang rajin dan tekun menelitinya, ia akan sekali lalu dapat menyerapi dunia seseorang sasterawan yang seniman dengan segala rahsia kehidupan dan seninya.” (A.Samad Said, 1979)

Kata-kata A.Samad Said ini menjelaskan bahawa segala kehidupan dan pengalaman dirinya telah dikongsikan kepada pembaca dan bagi mereka yang benar-benar ingin mengenalinya secara mendalam sahaja dapat memahami segala kisah perjalanan hidup beliau. Setiap hasil karya beliau sama ada novel, cerpen, puisi ataupun drama adalah berkisarkan sedikit sebanyak daripada persekitaran yang dilihatnya sejak kecil.
Dalam karya A.Samad Said sememangnya tidak asing daripada bercerita tentang kisah kehidupan wanita, setinggan dan kereta api. Hal ini demikian kerana, sejak kecil lagi A.Samad Said dibesarkan dengan kasih sayang ibunya berbanding bapanya sendiri. Dari situ dia telah melihat jerih perih pengorbanan ibunya dalam membesarkannya. Tambahan pula, setelah berpindah ke Kota Singapura, hidupnya lebih terdedah kepada kawasan setinggan yang didiami oleh golongan pelacur. A.Samad Said mengenali ramai pelacur yang menjadi jirannya dan amat memahami apabila mengetahui bahawa golongan tersebut melacur atas desakan ekonomi dan dipaksa melakukan perbuatan tersebut. Manakala baginya kereta api itu adalah simbolik kepada pertemuan dan perpisahan (Rahimah A. Hamid, 1997).
Apa yang dapat dilihat dalam novel Langit Petang apabila A.Samad Said mewujudkan watak Zakiah yang merupakan bekas ratu cantik akhirnya mengalami penderitaan apabila ditipu oleh golongan lelaki. Zakiah pada mulanya seorang perawan yang ingin dibahagiakan oleh lelaki yang dicintainya. Akan tetapi kepercayaan beliau telah dihancurkan apabila lelaki tersebut mengkhianatinya setelah dia menggadaikan seluruh jiwa dan raganya. Semenjak daripada itu, dia amat mendendami lelaki dan sering membalas dendam terhadap lelaki yang cuba mendekatinya (A.Samad Said, 1980)
Seterusnya, novel Langit Petang terhasil daripada pengalaman perang yang dialami beliau sendiri pada zaman perang. A.Samad Said dapat melihat sendiri kesan peperangan yang telah membawa kepada penderitaan fizikal dan mental manusia. Oleh itu, beliau menghasilkan novel-novel derita ini melalui perasaan benci beliau terhadap peperangan. Di dalam fikirannya tidak sesekali padam tentang penderitaan akibat perang. Hal ini telah ditonjolkan dalam novel Langit Petang apabila beliau mewujudkan watak Ariff yang merupakan bekas guru yang telah banyak berjuang demi mencapai kemerdekaan. Walau bagaimanapun, hasil titik peluh beliau telah dicabul oleh golongan yang menentang dan tidak berjuang untuk memenangi kemerdekaan. A.Samad Said menunjukkan kepada pembaca bahawa pejuang sebenar kemerdekaan masih berbangga walaupun telah diketepikan pengorbanan mereka kerana dapat melihat kehidupan rakyat dan negara telah aman daripada penjajahan. Secara zahirnya kemerdekaan hanya dikecapi oleh mereka yang hanya mementingkan nama. Seperti pendapat Hanafi dalam Langit Petang (A.Samad Said, 1980) “kisah lama, betapa pedih pun, memberikan suatu kemesraan aneh.” (A.Samad Said, 1979)

No comments:

Post a Comment